ورزش

گفت‌وگوی مهر با سرمربی فوتسال فرانسه/ ایران شانس قهرمانی است+فیلم

گفت‌وگوی مهر با سرمربی فوتسال فرانسه/ ایران شانس قهرمانی است+فیلم

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال در حالی از بیست و چهارم شهریور آغاز خواهد شد که تیم ملی کشورمان با هدایت وحید شمسایی در گروه F این بازی ها با تیم های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا هم گروه است.

در این گروه، فرانسه نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه می کند اما این تیم علی رغم تجربه کمی که در عرصه بین المللی دارد در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است و توانست در رقابت با قدرت های اروپایی، جواز حضور در جام جهانی ازبکستان را کسب کند.

هدایت فرانسوی ها را از سال ۲۰۲۱ «رافائل رینو» برعهده دارد و در این مدت توانسته است دستاوردهای بزرگی به دست بیاورد.

این سرمربی فرانسوی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر به بررسی شرایط تیم ملی فوتسال فرانسه پرداخت و همچنین ایران را در کنار تیم های پرتغال، اسپانیا و برزیل به عنوان مهم ترین شانس های قهرمانی در جام جهانی معرفی کرد.

گفت‌وگوی مهر با سرمربی فوتسال فرانسه/ ایران شانس قهرمانی است+فیلم

گفت و گوی اختصاصی مهر با «رافائل رینو» سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه به شرح زیر است:

فوتسال فرانسه در ایران چندان شناخته شده نیست و بسیار از اهالی فوتسال از پیشرفت هایی که این تیم در سال های اخیر داشته است مطلع نیستند. وقتی قرعه کشی جام جهانی فوتسال انجام شد بسیار گمان می کردند که ایران در یک گروه متوسط قرار گرفته است و کار سختی برای صعود به مراحل بعد در پیش ندارد. اما وقتی پیشرفت های این تیم مورد بررسی قرار گرفت متوجه شدیم که کار سختی برابر تیم فرانسه خواهیم داشت.

* فرانسه در سال های اخیر به یکی از تیم های قدرتمند فوتسال اروپا تبدیل شده است. استراتژی شما برای دستیابی به چنین موفقیت هایی چه بوده است؟

پروژه تیم ملی فرانسه برای تبدیل شدن به یک تیم قدرتمند مربوط به چند سال اخیر نمی شود. بیش از یک دهه است که مربیان پیش از من در این تیم کار کرده اند و پروژه فوتسال فرانسه را کلید زدند. در طی سه سالی که من هدایت تیم ملی فرانسه را برعهده گرفته ام تلاش کردیم روی همه تیم های فوتسال در فرانسه کار کنیم.

تلاش کردیم با بهره گیری از بازیکنان مستعد، به تیم فوتسال فرانسه هویت ببخشیم و این تیم را از یک تیم متوسط به یک تیم قدرتمند تبدیل کنیم و موفقیتی که امروز کسب کردیم حاصل یک کار بلند مدت است.

* در نخستین تجربه حضور در جام جهانی، چه نتیجه ای می تواند برای فوتسال راضی کننده باشد؟ این تیم با حضور بازیکنان باکیفیتی مانند نیکولا منندز، ایوب سعداوی، سهیل موهودین می تواند یکی از شانس های کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات باشد؟

همانطور که شما گفتید این نخستین تجربه حضور ما در جام جهانی است نخستین هدف ما صعود از مرحله گروهی است. تیم های حاضر در این گروه بسیار قدرتمندی هستند صعود از گروه برای ما یک دستاورد ارزشمند محسوب می شود. و سپس همانطور که گفتید ما بازیکن های باکیفیتی داریم که مورد توجه فوتسال اروپا قرار گرفته اند و در مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه اروپا هم به پیروزی های ارزشمندی دست پیدا کردیم. ما کار خود را در جام جهانی آغاز می کنیم و صعود از گروه، نخستین هدف ما است.

* بازیکنان مطرحی از ایران مانند مسلم اولادقباد، حسین طیبی، سالار آقاپور و سعید احمدعباسی فصل گذشته در لالیگا حضور داشتند و وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی ایران، یکی از بهترین گلزنان فوتسال جهان است. نظر شما در خصوص فوتسال ایران چیست؟

با قاطعیت می گویم که فوتسال ایران یک تیم بسیار قدرتمند است. ما پیش از این حدود ۸ فصل قبل برابر این تیم قرار گرفتیم. در آن زمان تیم فوتسال جوانان ایران به فرانسه سفر کرد و در آن زمان من نظر بسیار مثبتی در خصوص فوتسال ایران و بازیکنان ایرانی به دست آوردم.

بازیکنانی مانند حسین طیبی، مسلم و آقاپور در تیم ایران بسیار الهام بخش هستند و در کارهای انفجاری و تهاجمی بسیار عالی عمل می کنند. سبک بازی این بازیکن ها مورد علاقه من است و تعدادی از بازیکنان ایران در برخی موارد به بازیکنان فوتسال فرانسه شباهت دارند. وقتی در جام جهانی ۲۰۱۶ تیم ملی ایران برابر برزیل قرار گرفت من در سالن حضور داشتم و تیم ایران نشان داد از قدرت و هویت مختص به خود برخوردار است.

* به نظر شما شباهت ها و تفاوت های فوتسال ایران و فرانسه در چیست؟

مهمترین شباهت میان فوتسال ایران و فرانسه این است که هر دو تیم همانند برزیل بر توانایی های خود تیکه کرده اند و در یک روند طبیعی به قدرت رسیدند و بر هویت خود تکیه کردند. هر دو تیم فوتسال مختص به خود را ارائه می دهند. فوتسال ایران با تکیه بر فرهنگ مختص به خود بازی می کند و هویت مختص به خود را دارد.

* تیم ملی فوتسال فرانسه در سال ۲۰۲۴ بازی های دوستانه زیادی انجام داده است. این در حالی است که تیم ملی ایران در این حوزه با مشکلاتی مواجه شد. برای مثال دیدار تدارکاتی با فوتسال کرواسی به دلایل غیر ورزشی لغو شد. آیا این بازی های تدارکاتی بیشتر می تواند مزیتی برای تیم فرانسه نسبت به ایران باشد؟

طبیعتاً اینکه تیمی بتواند بازی های تدارکاتی بیشتری انجام دهد مزیت بزرگی است و به من به عنوان سرمربی این امکان را می دهد که بتوانم به خوبی تیم خود را ارزیابی کنم به اصلاح نقاط ضعف خود بپردازم. اگر از این نظر منظر نگاه کنیم عدم بازی تدارکاتی اتفاقی ناخوشایند است.

اما کشورهای دیگری هم هستند که تصمیم گرفتند بازی های تدارکاتی زیادی انجام ندهند تا بتوانند روند آماده سازی خود را آرام و در شرایطی کم فشار دنبال کنند. پس نمی توان گفت که این بازی های تدارکاتی متعدد لزوماً یک امتیاز برای ما است.

در هر صورت ایران به لطف حضور متعدد در جام های جهانی تجربه بسیار بیشتری نسبت به ما دارد و اگر از این منظر نگاه کنیم این تیم ملی ایران است که نسبت به ما مزیت بیشتری دارد.

* نظر شما در خصوص تیم های ونزوئلا و گواتمالا که در گروه F با فرانسه و ایران هم گروه هستند چیست؟

فکر می کنم گروهی که در آن حضور داریم گروه خیلی سختی است و اختلاف فاحشی میان تیم ها وجود ندارد و هر کدام کیفیت و ویژگی های متفاوتی دارند.

ما این فرصت را داشتیم که در ماه ژوئن با ونزوئلا بازی کنیم. آنها تیم بسیار تاثیرگذاری بودند و انرژی زیادی داشتند که توانستند در جام ملت های آمریکای جنوبی در رقابت با تیم هایی مثل برزیل و تیم مطرح دیگر به موفقیت برسند و به جام جهانی راه پیدا کنند.

گواتمالا هم تیم بسیار باتجربه ای است و کاملاً برای اهالی فوتسال شناخته شده است و بازیکنان این تیم مدت ها است که کنار هم بازی می کنند و یک تیم بسیار خوب هستند. همه این تیم ها شانس صعود به مرحله بعدی جام جهانی را در اختیار دارند. هیچ بازی آسانی در این گروه وجود ندارد و همه بازی ها سخت خواهد بود.

* به نظر شما در این گروه، کدام تیم ها شانس بیشتری برای صعود به مرحله بعدی دارند و در بین تیم های حاضر در جام جهانی، شانس کدام تیم ها را برای کسب عنوان قهرمانی بیشتر می دانید؟

به نظرم در این گروه، ایران بیشترین شانس را برای صعود دارد و به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا خواهد کرد و سه تیم فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا برای کسب جایگاه دوم تلاش خواهند کرد و من امیدوار هستم که بتوانیم به عنوان تیم دوم و یا یکی از بهترین تیم های سوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شویم.

اما در بین تمام تیم های حاضر در جام جهانی، من به ۴ تیم بیش از همه علاقمند هستم. پرتغال که در سال های اخیر تیم بسیار منظمی بوده است. اسپانیا یکی از بزرگترین تیم های فوتسال است.برزیل تیم بسیار خاص و منحصر به فردی است. و ایران که فکر می کنم به لطف تجربه بین المللی که دارد و بازیکنانی که در این تیم حضور دارند و به واسطه فرهنگ خاص فوتسالش می تواند یکی از مدعیان جام جهانی باشد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا